Nej, det här inlägget handlar inte om någon resa nedifrån kontinenten utan om att jag och Shima den 24 februari i år tog tåget från Linköping till Skövde (via Katrineholm). Målet var att slutföra köpet av ett alldeles eget flygplan och flyga hem det samma dag. Beslutsprocessen fram till denna dag kommer att bli föremål för många fler inlägg.

Resan och affären hade skjutits upp vid några tillfällen då vintervädret inte visat sig från sin bästa sida. Att vi åkte på en redan ombokad ombokningsbar biljett vittnade om detta.

Vid avfärd visade de sedvanliga prognoserna på fullt flygbart väder. Efter tågbyte i Katrineholm började vi dock se låga moln och snöbyar medan tåget rundade norra änden av Vättern. Det visade sig att snöfallen som skulle ha legat kvar runt Örebro och norrut, verkade dra sig nedåt östra delen av Västergötland. Viss oro gnagde alltså när tåget närmade sig Skövde.

Väl framme möttes vi av en leende Stefan, säljare tillika byggare av flygplanet SE-XRX; en Shaw Europa Trigear med en motor av modell Rotax 914 UL (med turbo) ”i näbben” som det ibland heter.

Hemma hos Stefan och Tina vankades lite fika och raskt signerande av en mängd handlingar. – Mer om detta i kommande inlägg. Ett samtal till meteorologen på Arlanda hade också lugnat nerverna. – Vädret skulle vara flygbart längs vår tilltänkta väg hem. Nu var det dags att åka ut till Skövde flygplats (ICAO: ESGR) för att förbereda maskinen för flygning och sedan ta oss hem.

Flygplanet stod snällt i sin hangar och medan jag och Shima förberedde oss själva för flygningen brassade Stefan på för fullt med ”motorvärmaren”, i form av två stycken hårtorkar instoppade i kyllufthålen framtill på motorkåpan (”cowlingen”). Strax rullades planet ut och efter att jag hoppat i och varmkört motorn så tog vi ett gruppfoto för att sedan krångla på oss flytvästar och klättra in i cockpit.

Härefter bar det iväg. Efter sedvanlig motoruppkörning (”runup”) ställde vi upp och startade mot Linköping, via Visingsö nordspets och Tranås (allt för att undvika restriktionsområdena som ligger över norra delen av Vättern). Efter en lugn flygning i vackert väder landade vi i vart fall passabelt på Saabfältet i Linköping och kunde rulla in planet i hangaren.

Vår resa som flygplansägare hade därmed börjat.